"shower routine"

För några månader sedan så slutade jag helt med kemikalier i dushen. Förr hade jag Matrix Biolage som jag blev rekomenderad från en frisör för mitt hår behövde fukt...😕. 

Det blir torrt med "vanligt" shampoo och slitet för det blir utsatt för starka tensider. Jag tycker synd om hårbotten som aldrig får vila från de tensiderna och kemikalierna. Dessutom far det ut i avloppet och dödar vattenorganismer. Detta har ni säkert hört flera gånger eftersom eko börjar bli så stort. 

Therese Lindgren som alla vet vem hon är tipsar ju om balsammetoden...jag har hört ganska mycket balsammetoden men har inte riktigt någon åsikt om det...ÄN. Måste läsa på mer om det. Det jag använder är iallafall en ekologisk,giftfri,sls fri, och helt naturlig gjord på kokosolja och nåt annat, kom inte ihåg men helt fri från  plast och annat shit. 

Sedan använder jag ett havrebalsam från Weleda...vet dock inte om det är helt BRA men det är godkänt av balsammetoden balsam. Det är iallafall eko men jag kollade på ingredienserna men måste läsa igenom noga med min kemikaliebok😂. 

Sedan så tar jag shampootvålen och använder det som tvål och sedan smörjer jag in mig med kokosolja i dushen och utanför duschen. Innan duschen tar jag kokosolja i topparna så de int ska bli så nötta. 

Har provat att mala tvättnötter med vatten...som shampoo. Det blev bra och mjukt men man måste ha tålamod för det fastnar lite i håret.

❤️



Kommentera inlägget här: